fredag, november 21, 2008

Parallellisering

Det är inte direkt någon nyhet att processorutvecklingen den senaste tiden går mot fler kärnor istället för snabbare processer. Intels snabbaste processor för desktop ligger idag på 3,2GHz och har fyra kärnor. Tidigare har man kunnat förlita sig på ”the quake optimization rule” men det kommer inte att funka längre. För att skriva applikationer som drar nytta av processorerna måste vi som utvecklare ge oss in i parallellisering. Det kommer också att komma stöd för parallellisering i ramverket genom Parallel Extensions. På PDC tidigare i år var det inte mindre än nio sessioner om parallel programming.

Teamet på Microsoft som jobbar med frågorna har en blog och en site med gott om information.

Om det är någon som undrar vad ”the quake optimization rule” är så är det ett utryck jag hörde Ted Neward säga på .NET Rocks. Tänk dig att någon säger till dig att din applikation går för sakta. Du tar en vecka på dig och kollar igenom koden och sedan säger du att du behöver ca 18 månader på dig för att dubbla prestanda. Du får godkänt på projektet och kan sedan gå hem och spela Quake i 18 månader och vänta på nästa generations processor.

Det här baserar på Mores lag men det kommer inte att fungera längre om vi inte har applikationer som drar nytta av alla dessa kärnor.

Inga kommentarer: