söndag, april 10, 2011

Flight Challenge

- Skrivet på planet på väg till Chicago -

Några dagar innan resan till Mix 2011 i Las Vegas fick jag en utmaning av mina gamla kollegor på Connecta. Utmaningen gick ut på att bygga en app till Windows Phone 7 på resan till Las Vegas. Inte nog med att tiden är begränsad så är det också ont med ström i economy class. Men utrustad med två datorer och ett stopp i Chicago på tre timmar bara för att ladda batterier så ska det nog gå vägen.

Innan jag åkte hemifrån såg jag till att jag hade allt jag behövde installerat. Det inkluderade Visual Studio 2010 med Windows Phone 7 SDK, Expression Blend 4, MVVM Light Toolkit och Windows Phone Training Kit och underbara ReSharper!

När jag hade checkat in på Arlanda började jag skissa på gränssnitt och datamodell till min app. Och appen då? Jag har två döttrar som är 6 & 9 och vi pratar ofta om vilka appar man skulle kunna utveckla. Ofta handlar det om något kopplat till Lady Gaga men den jag ska bygga idag heter Mina Vänner. I Mina Vänner kan man registrera sig som användare och sedan lägga till sina vänner. Man tar en bild på vännen och så får han eller hon svara på några frågor om sig själv. Det finns en uppsjö av sådana böcker som ockå används flitigt hemma.

Nu är första sprinten avklarad och jag har skapat grundstrukturen i projektet, min datamodell, min första Vy och tillhörande VyModell. Det är lite svårt att styra över sprintlängden utan jag får anpassa mig efter serveringstiderna. Levererat värde än så länge är att jag kan skapa nya användare och lista existerande användare.

Målet för nästa sprint är att jobba med persistering av objektmodellen så att saker sparas när man avslutar. Jag behöver också snart lägga till möjligheten att kommunicera mellan vymodeller i form av Messaging (tack MVVM Light) samt navigering till nya vyer.

Man kan även följa utmaningens framgång eller fall på Twitter och #FlightChallenge.

Inga kommentarer: